„KinoTechnika”, czyli dobre filmy o wyzwaniach współczesności

 

Żyjemy w globalnej wiosce bombardowani informacjami, które niewiele wyjaśniają. O świecie wiemy wszystko i nie wiemy właściwie nic. Technologia pomaga i obezwładnia. Trochę techniki i… wcale się nie gubimy! Z pomocą przychodzi nam kino.

 

Zainaugurowany w 2018 roku cykl filmowy „KinoTechnika” to projekcje frapujących pełnometrażowych filmów dokumentalnych ze stajni kultowego festiwalu filmowego Millennium Docs Against Gravity, poświęconych wyzwaniom współczesnego świata. Projekt realizowany jest we współpracy Narodowego Centrum Kultury Filmowej, Centrum Nauki i Techniki EC1 oraz Against Gravity. Cykl będzie kontunuowany w 2019 roku.

 


 

KinoTechnika 2018

 

W ramach cyklu KinoTechnika odbyło się dotychczas pięć pokazów: trzy podczas 595. urodzin Łodzi (projekcjom towarzyszyły pokazy krótkometrażowych obrazów z zasobów łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych) oraz dwa w trakcie Fotofestiwalu 2018 w sekcji „Ludzka natura”.

 

 

„Lo i stało się. Zaduma nad światem w sieci” wyreżyserowany przez wybitnego dokumentalistę Wernera Herzoga film ilustrujący podróż po Internecie rozpoczyna się od wizyty u źródeł cyfrowej rewolucji  na Uniwersytecie Kalifornijskim, skąd w 1969 roku został wysłany pierwszy e-mail. Film pokazuje, jak sieć zmieniła w realnym świecie wszystko: od biznesu, przez edukację i podróże kosmiczne, po opiekę zdrowotną i osobiste relacje oraz próbbuje dać odpowiedź na pytanie, jak odległy jest moment, w którym Internet zacznie śnić sam o sobie, i czy otoczeni inteligentnymi maszynami na pewno będziemy wciąż potrzebowali towarzystwa drugiego człowieka.

Uzupełnieniem projekcji był zrealizowany w 1967 roku przez Krzysztofa Zanussiego 12-minutowy film „Komputery” z archiwum WFO. Dokument obrazowo wyjaśnia zasady systemu dwójkowego, który jest podstawą działania maszyn cyfrowych. W roli wykładowcy: Marek Piwowski. Pointa optymistyczna: w razie nagłej potrzeby można zawsze zbić szybę, za którą znajduje się drewniane liczydło...

 

 

„Rowery kontra samochody”/ „Bikes vs cars” - dokument Fredrika Gerttena prezentujący aktywistów z São Paulo, Toronto i Kopenhagi próbujących się stanąć do walki z samochodowym lobby. Na Ziemi jest już miliard samochodów, a do 2020 roku ta liczba ma się podwoić. Jesteśmy cywilizacyjnie uzależnieni od aut, a ich producenci wcale nie mają zamiaru tego zmieniać. Co by się stało, gdyby dzisiaj więcej miast funkcjonowało tak jak Amsterdam czy Kopenhaga, gdzie blisko połowa mieszkańców codziennie porusza się rowerem?

Opowieść o ludzkich drogach uzupełnona została intrygującym i wciągającym niczym najlepszy thriller 10-minutowym filmem „Mrówcze szlaki” w reż. Stanisława Kokesza z archiwum WFO. Mimo upływu blisko 60 lat od jego realizacji ta dramatyczna opowieść o zaskakujących obyczajach mrówczych społeczności, precyzyjnie opowiedziana i sfotografowana, wciąż budzi żywe emocje. Głównym bohaterem jest gatunek zwany Amazonką, który w mrówczym świecie jest odpowiednikiem zbójeckich hord Attyli. Dramatyzm batalistycznych scen podkreśla muzyka autorstwa słynnego jazzmana Jerzego "Dudusia" Matuszkiewicza wykonywana przez sekstet Krzysztofa Komedy.

 

 

„21 x Nowy Jork” Piotra Stasika to 21 osób spotkanych przypadkiem w metrze i 21 intymnych historii; wielopoziomowa opowieść o samotności, tęsknocie za emocjami i potrzebie komunikacji. Film zyskał uznanie na zagranicznych i krajowych festiwalach filmowych, otrzymując m.in. nominację do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny i specjalne wyróżnienie jury dla najlepszego reżysera w Konkursie Fiction/Non-Fiction 14. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.

Projekcję uzupełniła sentymentalna „Łódzka niedziela” w reż. Edwarda Pałczyńskiego. W upalny letni dzień 1962 roku odwiedzamy Kino Zachęta, Miejski Ogród Zoologiczny i Park na Zdrowiu, podglądamy mieszkańców szukających świątecznych atrakcji i odpoczywających nad wodą.

 

 

 

„Genesis 2.0” Christian Freia i Maxima Arbugaeva opowiada o tajemnicach natury, fundamencie stworzenia świata i nowej roli, jaką może odegrać człowiek. Bada granice pomiędzy nauką a mitem i skutki przejęcia przez człowieka kontroli nad ewolucją. Na  Wyspach Nowosyberyjskich na Oceanie Atlantyckim zespół zapaleńców poszukuje w wiecznej zmarzlinie kłów mamuta. Cena znaleziska jest wysoka, szczególnie na luksusowym chińskim rynku i w gronie naukowców balansujących na granicy genetyki i biologii syntetycznej. Czy uda im się przywrócić do życia gatunek, który wyginął w epoce lodowcowej? Próba wskrzeszenia mamuta jest zwiastunem rewolucji technologicznej, w wyniku której człowiek stanie się stwórcą, autorem nowego „Genesis 2.0”.

 

 

„Polaroid. Błyskawiczne spełnienie marzeń” /”Instant dreams” w reżyserii Willema Baptista ilustruje magię polaroidów, ich rolę i znaczenie w świecie popkultury i społeczeństwie. Reżyser zabiera nas w niesamowitą podróż do nieistniejącego już dziś świata fotografii. Niemiecka artystka Stefanie Schneider robi sesję zdjęciową na pustyni w Kalifornii, wykorzystując ostatni zapas oryginalnego papieru Polaroid. Christopher Bonanos, redaktor „New York Magazine”  oraz autor książki o historii Polaroida, stara się uchwycić swój związek z synem za pomocą polaroidowego aparatu fotograficznego. Jest też Japonka, która odkrywa magię Polaroida w Tokio – królestwie nowych technologii. Każdy z nich stara się zachować ulotne i niepowtarzalne chwile w sposób daleki od powtarzalności.
Warto też zwrócić uwagę na  ciekawostkę: w 2017 Polaroid został kupiony przez Polaka –przedsiębiorcę Wiaczesława Smołokowskiego. Obecnie firmą zarządza jego syn Oskar.